Czytasz
Warszawska Jesień – awangarda w czystej postaci

Warszawska Jesień – awangarda w czystej postaci

Warszawska Jesień

“Podstawę do debatowania stanowi okoliczność, że muzyka, tak jak film, teatr, literatura czy sztuki wizualne, prawi o naszym czasie. Mając wymiar abstrakcyjny, stanowiąc formę wypełnioną zmieniającym się tworzywem, nowa muzyka ostatecznie wybrzmiewa wobec świata.”

Wszystkich, których interesuje jak rozwija się współczesna muzyka nie powinno zabraknąć na jednym z najstarszych w Polsce festiwali. Warszawska Jesień, bo o niej mowa, startuje 21 września i odbywać się będzie przez 9 dni, w 19 różnych lokalizacjach.

Zapoczątkowana w 1956 roku, do dnia dzisiejszego nie odbyła się tylko dwukrotnie. W 1957, ponieważ nie przypuszczano jeszcze wtedy, że wydarzenie będzie miał formę coroczną oraz w 1982, jako sprzeciw wobec stanu wojennego. Animatorami byli dwaj polscy kompozytorzy Tadeusz Baird i Kazimierz Serocki. Ich intencją było przeciwstawianie się ideologiom socrealizmu, zaprezentowanie nowej muzyki światowej, wspomaganie rozwoju polskiej sceny oraz wskazanie aktualnych nurtów w kompozytorstwie. Po dziś dzień, głównym organizatorem i promotorem jest Związek Kompozytorów Polskich.

Warszawska Jesień
fot. Grzegorz Mart

Tegoroczna edycja przypada w okresie stulecia odzyskania niepodległości. Tematem, wokół którego będzie skupiał się festiwal jest Res Publica – doświadczenie wspólnoty. Rozprawiać będzie o jedności narodowej, społecznej, generacyjnej, światopoglądowej, relacji między festiwalem, a uczestnikami. Sprawdzać będzie stosunek współczesnej muzyki oraz kompozytorów do rzeczywistości, w jakiej została osadzona, a także jaki ma wpływ na kwestie publiczne. Wybierając program zaprasza artystów, którzy nie są indyferentni wobec świata i w swojej twórczości odnoszą się do problemów społecznych.

Festiwal rozpocznie się słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyniaka i Cezarego Duchnowskiego. Finisz będzie należeć do Louisa Andriessena i jego De Staat – legendarnego traktatu o państwie i władzy z tekstami z platońskiego Państwa. Podczas koncertu inauguracyjnego spotkamy muzykę Bernharda Langa – jednego z najważniejszych współczesnych znakomitości kompozytorskich w utworze Loops for Davis. Na specjalne uwagę zasługują wydarzenia integrujące sztuki performatywne z muzyką. Należeć do nich będą: polska premiera opery Agaty Zubel Bildbeschreibung, Herr Thaddäus – multimedialny spektakl na elektronikę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. The Artist’s Way – kompozycję multimedialną Piotra Peszata, legendarną Audycję V Andrzeja Krzanowskiego, teatr muzyczny Tronda Reinholdtsena Ø – Episode 6 oraz prawykonanie RECHNITZ.OPERA (Anioł Zagłady) Wojtka Blecharza.

Warszawska Jesień
fot. Aleksandra i Krzysztof Batog

Wśród nowych grup muzycznych wystąpią: Kwartludium, Spółdzielnia Muzyczna, Hashtag Ensemble i Black Page Orchestra. Dodatkowo podczas festiwalu usłyszymy 48 prapremier światowych, w tym 17 polskich premier i 18 zamówień kompozytorskich.

Całość podzielić można na program główny, Małą Warszawską Jesień adresowaną do widzów w wieku 4-12 lat i Warszawską Jesień Klubowo. Do tego dochodzą audycje festiwalowego radia internetowego, spotkania i warsztaty z kompozytorami, instalacje dźwiękowe oraz wydarzenia towarzyszące. Całkiem nową inicjatywą będzie spotkanie i możliwość rozmowy z dyrektorem festiwalu Jerzym Kornowiczem i Członkami Komisji Programowej. Zgromadzenie w ostatni dzień festiwalu będzie miało formą otwartą, każdy będzie mógł zadać pytanie, podzielić się swoimi przemyśleniami.

Muzyka po raz kolejny zabierze głos.

Zobacz komentarze (0)

Odpowiedz

Your email address will not be published.

Copyright © Going. 2021 • Wszelkie prawa zastrzeżone