Czytasz
Polski jazz, trip-hop i Islandia, czyli 5 znanych utworów, z których samplował duet Skalpel

Polski jazz, trip-hop i Islandia, czyli 5 znanych utworów, z których samplował duet Skalpel

Skalpel Big Band Going. bilety

Duet Skalpel przez wiele lat nazywany był “polskim towarem eksportowym”, a to głównie dlatego, że jako jedni z nielicznych rodzimych artystów wydawali w dużej zagranicznej wytwórni – Ninja Tune.

Czasy nieco się zmieniły i tych Polaków zagranicą mamy więcej, a co jeszcze ważniejsze – polskie niezależne wytwórnie bardzo urosły w siłę i w zasadzie nie ma już takiego ciśnienia na światową karierę, do której trampoliną miały być znane labele. Marcinowi Cichemu i Igorowi Pudło nie można jednak odbierać zasług, bo jako Skalpel zrobili dla polskiej elektroniki – i nu-jazzu również – bardzo dużo.

Już w sobotę muzycy zagrają w stołecznym klubie Palladium, gdzie wystąpią w konfiguracji Big Band. Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was szybki przelot przez kilka najważniejszych sampli użytych w kompozycjach duetu z Ninja Tune. Badajcie to!

fot. FB/Skalpel

Zbigniew Namysłowski Quintet – Smutny Jasio (Sad Little Johnny)

Namysłowski to jeden z najwybitniejszych polskich saksofonistów. Wystarczy wspomnieć, że współpracował m.in. z Krzysztofem Komedą, Czesławem Niemenem czy Michałem Urbaniakiem. Autor kilkudziesięciu znakomitych płyt, aktywny do dzisiaj. U Skalpela do wyhaczenia na debiutanckim albumie.

Massive Attack – Mezzanine

Skalpel zsamplował utwór tytułowy z trzeciego, w wielu środowiskach kultowego, albumu Brytyjczyków z Massive Attack. Kto nie wzdychał przy Teardrop czy Angel? Płyta, którą znać trzeba, nawet jeśli mocno się już zestarzała. Próbki dźwiękowe znajdziecie na kasecie Virtual Cuts.

O co chodzi z tym jazzem? Sprawdź naszą koncertową selekcję!

Laboratorium – ABZ

Nie można mówić o polskim jazzie bez wspominania o zespole Laboratorium. Ich główna aktywność przypada na okres pomiędzy latami 70. a 90. Ogromny wpływ na wiele zespołów jazzowych, rockowych i artystów, którzy zaczęli romansować z elektroniką. Kanon!

Björk – The Anchor Song

Albo się ją uwielbia, albo zwyczajnie nie trawi. Z pewnością nie można odmówić Islandce ogromnego wpływu na to, jak w XXI wieku brzmiał art pop, elektronika i cała masa wykonawców, którzy chcieli w swojej twórczości osiągnąć ten zimny, dziwaczny skandynawski wajb. Gdzie szukać Björk u Skalpela? Na kasecie Virtual Cuts z 2000, tej samej, gdzie usłyszymy Mezzanine.

Trubadurzy – Tańczyć z Tobą

No i proszę! Przyznać się, kto wiedział o tym, że Skalpelowcy czerpali również z twórczości wspaniałych “Turbadury…durzych, durzych…durów”. Fragment bigbitowego utworu Tańczyć z Tobą pojawia się w wydanym 15 lat temu numerze 1958. Nie pozostaje nam zatem nic innego, jak tylko zawołać “panowie proszą panie, panie proszą panów”!

Sprawdź też
Björk i Rosalía

czytaj dalej: Jaracie się PRO8L3Mem? Oto kultowe polskie utwory, które chętnie usłyszelibyśmy na drugiej części Art Brut

Orkiestra Ósmego Dnia – Forgotten Prayer

Podobnie jak w przypadku Laboratorium – nie byłoby polskiej sceny jazzowej, folkowej i eksperymentalnej bez Orkiestry Ósmego Dnia. Zespół dowodzony przez Jana A.P. Kaczmarka, a także Grzegorza Banaszaka (do których później dołączył Krzysztof Ścierański) jest w zasadzie esencją polskości. Brudne, dziwaczne, dekadenckie brzmienia, które Skalpel wykorzystał na swojej debiutanckiej EP-ce Polish Jazz.

A to tylko mały wycinek z całości muzycznej biblioteki, jakiej używał w swoich kompozycjach duet Skalpel. Jeśli chcecie zobaczyć, w jakiej formie są obecnie muzycy, to koniecznie wpadajcie 30 listopada do warszawskiego Palladium.

Bilety na koncert Skalpel Big Band są jeszcze dostępne w Going.!

Zobacz komentarze (0)

Odpowiedz

Your email address will not be published.

Copyright © Going. 2021 • Wszelkie prawa zastrzeżone